Meteorologie v praxi - silniční meteorologie

Meteorologie v praxi - silniční meteorologie
26.05.2016
Meteorologové silničářům šetří nejen čas, ale i peníze. Jsou například situace, kdy použití soli na silnici je zbytečná.

V dnešním seriálu se zaměříme na oblast, která se týká většiny obyvatel. Řekneme si něco o tzv. silniční meteorologii.

Silniční meteorologie je velmi důležitá součást dopravy v České republice. Meteorologická data jsou potřebná pro silničáře, kteří v zimě udržují sjízdnost cest, ale i v jiných ročních obdobích se o počasí silničáři musí velmi bedlivě zajímat.

Od října do dubna jsou velmi důležité údaje o teplotě vzduchu. Pokud teplota klesá k nule, je na silnicích velmi vysoké nebezpečí náledí či námrazy. Zejména na podzim se stává, že silnice na mostech zamrzají daleko rychleji než na běžné silnici. Silničáři mají pro takové případy v kritických místech nainstalovanou meteorologickou stanici, která měří aktuální údaje o teplotě. Jsou však místa, kde jsou mosty dlouhé a nachází se v údolí, kde může foukat nebezpečný boční vítr. V takovém případě má automatická stanice k dispozici i anemometr.

Městská meteorologická stanice v Praze

Obr. 1 Meteorologická stanice pro silniční dopravu

Zdroj: cross.cz

Meteorologové informace pečlivě vyhodnocují a silničáře pravidelně informují o možných rizicích. Nejdůležitější práce však přichází v zimním období, kdy dešťové srážky postupně střídá sněžení. V takovém případě meteorologové vydávají předpovědi pro jednotlivé polohy a berou v potaz různé faktory, které by mohly ovlivnit tvorbu sněhové pokrývky na silnicích. Silničáři tedy dopředu vědí, kdy a kde bude sněžit a jakou intenzitou. To jsou velmi důležité informace proto, aby mohli být silničáři efektivní. Meteorologové silničářům šetří nejen čas, ale i peníze. Jsou například situace, kdy použití soli na silnici je zbytečná. To je například při vysokých teplotách, kdy sníh odtává z cest samovolně nebo naopak při velmi nízkých teplotách. V takovém případě sůl nezabírá a její aplikace na silnice je zcela zbytečná. Stejně důležité jsou informace o směru a síle větru, protože na základě těchto informací se může vytvořit předpoklad toho, kde bude největší pravděpodobnost sněhových jazyků či závějí.

Sněhová vánice podle IDNES

Obr. 2 Sněhové jazyky a závěje často komplikují dopravu

Zdroj: idnes.cz

Autor: TD

frame-scrollup