Meteorologie v praxi - letecká meteorologie II

Meteorologie v praxi - letecká meteorologie II
19.10.2016
Znalost kódování metarů musí mít každý pilot, který chce získat jakoukoliv leteckou licenci.

V minulém článku jsme si stručně řekli o letecké meteorologii a dnes se více zaměříme na praxi. Seznámíme vás s metary, které používají piloti pro vzlet a přílet na letištích. Znalost kódování metarů musí mít každý pilot, který chce získat jakoukoliv leteckou licenci. Umění přečíst metar je však výhodný i pro běžného člověka, který nemá s letectvím nic společného. Zprávy metar se totiž tvoří každých 30 minut a můžete zjistit počasí kdekoliv na světě.

 

Pojďme si tedy zanalyzovat, jednotlivé kódy v konkrétním metaru z dnešního dne.

 

METAR LKTB 191630Z 16007KT 5000 RA BKN009 OVC012 10/09 Q1018 NOSIG=

 

LKTB – Indikativ letiště – Brno – Tuřany

 

191630Z - Den a čas zprávy – 19. den v 16:30 UTC

 

16007KT – Rychlost a směr větru – Ze 160° (jihovýchodní), 7 notů (3,5 m/s)

 

5000 – Dohlednost na letišti – 5000 metrů

 

RA – Zkratka meteorologického jevu - z anglického slova rain – déšť

 

BKN009 – Množství oblačnosti nejnižší vrstvy a její výška – BKN – z anglického slova broken – oblačno až skoro zataženo (5/8 až 7 /8), ve výšce 900 feetu (270 m)

 

OVC012 – Množství oblačnosti vyšší vrstvy a její výška – OVC - z anglického slova overcast – zataženo (8/8), ve výšce 1200 feetu (360 m)

 

10/09 – Teplota vzduchu/teplota rosného bodu – 10 °C / 9 °C

 

Q1018 – tlak vzduchu redukovaný na střední výšku hladiny moře, vypočtený z aktuálního měřeného tlaku vzduchu na meteorologické stanici. Výpočet je prováděn podle definičního vztahu pro mezinárodní standartní atmosféru ICAO – 1018 hPa

 

NOSIG – neočekává se výrazná změna žádného z meteorologického prvků

 

Poslední zkratka se při složitém počasí nahrazuje zkratkami, které vyjadřují změnu nějakého meteorologického prvku. Je to vlastně taková předpověď počasí na velmi krátkou dobu a slouží především pilotům a řídícímu letového provozu. Ti pak snadněji mohou naplánovat svůj let a v případě nebezpečné situace, mohou zvolit přistání na jiném letišti.

 

 

Autor: TD

 

frame-scrollup