Meteorologie v praxi - letecká meteorologie II
V minulém článku jsme si stručně řekli o letecké meteorologii a dnes se více zaměříme na praxi. Seznámíme vás s metary, které používají piloti pro vzlet a přílet na letištích. Znalost kódování metarů musí mít každý pilot, který chce získat jakoukoliv leteckou licenci. Umění přečíst metar je však výhodný i pro běžného člověka, který nemá s letectvím nic společného. Zprávy metar se totiž tvoří každých 30 minut a můžete zjistit počasí kdekoliv na světě.
Pojďme si tedy zanalyzovat, jednotlivé kódy v konkrétním metaru z dnešního dne.
METAR LKTB 191630Z 16007KT 5000 RA BKN009 OVC012 10/09 Q1018 NOSIG=
LKTB – Indikativ letiště – Brno – Tuřany
191630Z - Den a čas zprávy – 19. den v 16:30 UTC
16007KT – Rychlost a směr větru – Ze 160° (jihovýchodní), 7 notů (3,5 m/s)
5000 – Dohlednost na letišti – 5000 metrů
RA – Zkratka meteorologického jevu - z anglického slova rain – déšť
BKN009 – Množství oblačnosti nejnižší vrstvy a její výška – BKN – z anglického slova broken – oblačno až skoro zataženo (5/8 až 7 /8), ve výšce 900 feetu (270 m)
OVC012 – Množství oblačnosti vyšší vrstvy a její výška – OVC - z anglického slova overcast – zataženo (8/8), ve výšce 1200 feetu (360 m)
10/09 – Teplota vzduchu/teplota rosného bodu – 10 °C / 9 °C
Q1018 – tlak vzduchu redukovaný na střední výšku hladiny moře, vypočtený z aktuálního měřeného tlaku vzduchu na meteorologické stanici. Výpočet je prováděn podle definičního vztahu pro mezinárodní standartní atmosféru ICAO – 1018 hPa
NOSIG – neočekává se výrazná změna žádného z meteorologického prvků
Poslední zkratka se při složitém počasí nahrazuje zkratkami, které vyjadřují změnu nějakého meteorologického prvku. Je to vlastně taková předpověď počasí na velmi krátkou dobu a slouží především pilotům a řídícímu letového provozu. Ti pak snadněji mohou naplánovat svůj let a v případě nebezpečné situace, mohou zvolit přistání na jiném letišti.
Autor: TD