Meteorologie v praxi - Letecká meteorologie I
V dalším díle seriálu Meteorologie v praxi se zaměříme na leteckou meteorologii. Letecká doprava v posledních letech expanduje a hustota letecké dopravy je větší a větší. Letecká meteorologie je samostatný odbor, který v sobě zahrnuje meteorologické stanice na mezinárodních letištích. V současné době je to Praha, Brno, Ostrava a Karlovy Vary. Na těchto letištích funguje nepřetržitý provoz, kde pozorovatelé 24 hodin sledují počasí a vydávají se tzv. metary. Tyto krátké kódované zprávy v sobě obsahují vše nezbytné pro leteckou dopravu. V dalším článku si rozebereme základní kódování těchto zpráv.
Zároveň na stanici v Ostravě a v Karlových Varech funguje denní meteorologická služba, která poskytuje předpověď počasí pro konkrétní letiště a pro danou leteckou oblast. V Brně a v Praze tato služba funguje nepřetržitě. Zároveň jsou v Praze vydávány předpovědi pro celou leteckou oblast na území České republiky. Krátké kódované předpovědní zprávy se nazývají Tafy.
Meteorologové každý den spoluvytvářejí tzv. letové plány, které obsahují aktuální počasí a předpověď počasí na trase letu.
Informace o počasí jsou důležité pro velké dopravní letadla, ale i pro malé cesny či vrtulníky. Piloti těchto strojů potřebují informace ještě častěji než dopravní letadla.
Velmi důležité jsou informace pro balónové létání, protože právě piloti horkovzdušných balónů jsou na počasí velmi závislí. Důležitá jsou zejména data o větru, základna oblačnosti nebo přítomnost bouřky či přeháňky. Podcenění těchto předpovědí může vést až k tragickým pádům.
Letecká meteorologie pracuje s mnoha daty, která jsou velmi složitá a jejich interpretace jsou ještě složitější. Každý pilot musí mít složeny zkoušky ze základů letecké meteorologie. Tyto znalosti pak pomáhají k lepšímu reagování v nebezpečných situacích, kterých je poměrně hodně.
Nebezpečné jevy pro leteckou dopravu jsou například bouřky, mlhy, silný vítr, turbulence, námraza nebo i sněhová pokrývka na letištích.
Obr. 1 Letadlo po zásahu bleskem
Více si rozvedeme v dalších článcích.
Autor: TD