Balónové létání
S jarním počasím přichází na řadu spoustu aktivit, které je možné provozovat zejména v letní polovině roku. Jedna taková je však velmi závislá na počasí a bez jeho klidného projevu je tato činnost velmi nebezpečná. Jedná se o balónové látání.
Je potřeba si uvědomit, že horkovzdušný balón je pasivní dopravní prostředek, který nemůže aktivně změnit směr. Jediné co s horkovzdušným balónem můžete dělat, je klesání a stoupání. Při plánování letu je tak potřeba znát veškeré dění v atmosféře.
Přízemní vítr
Důležitá složka pro vzlet a přistání. Piloti balónů mohou vzlétat při maximálním větru kolem 5 m/s a přistání by mělo do 5 m/s. O něco vyšší vítr může být na otevřeném terénu, kde nejsou nebezpečné překážky.
Výškový vítr
Pro přistání a pro vzlet musí být vítr slabší, ale ve vyšších hladinách může foukat klidně i k 15 m/s. Čím rychlejší vítr je ve výšce, tak tím větší vzdálenost balón může urazit. Je však důležité si hlídat směr větru, protože přesně ten zaručuje, kam balón poletí a piloti si tak mohou naplánovat místo k přistání. Opačným extrémem může být úplné zeslabení větru. Pokud taková situace nastane nad větším městem, balón nemůže bezpečně přistát.
Oblačnost
Pokud jsou nízké mraky, tak balón nemůže vystoupit dostatečně vysoko, protože létání v mracích není povoleno. Pilot musí mít vizuální kontakt se zemí, zároveň musí letět dostatečně vysoko nad zemským povrchem.
Dohlednost
Mlha nebo silné kouřmo je taktéž pro balóny nepřijatelná. Limitní hranice je zhruba 5 km.
Srážky
Pokud horkovzdušný balón zmokne, tak se změní i celková hmotnost balónu a ten má vyšší spotřebu paliva. Navíc mokré plachty se velmi nepříjemně zabalují do vaků.
Bouřky
Nejnebezpečnější meteorologický projev a atmosféře je samozřejmě úhlavní nepřítel i pro horkovzdušné balóny. Kromě blesků se před bouřkou nebo v bouřce výrazně mění proudění i několik desítek km od jádra bouřky. V labilním proudění musí být piloti balónu velmi opatrní.
Létání balónem je tedy velmi náročné naplánovat. Dnů, kdy se dá lítat je opravdu málo.
Autor: TD