Zimní údržba silnic

Zimní údržba silnic
22.11.2017
Silnice v ČR většinou udržuje krajská správa silnic.

Listopad se nám pomalu blíží ke svému konci a brzo začne meteorologická zima a vše nasvědčuje, že i počasí bude připomínat spíše zimní ráz. V České republice každý rok přibývá automobilů a jistě jste si všimli, že už bychom jen těžko hledali období tzv. mimo dopravní špičku. Pro mnohé řidiče je zima velký problém, někteří mají strach z jízdy na sněhu, někteří naopak nemají respekt ke sněhu či ledu žádný, a tak vzniká velké množství nehod.  Roste tím tak tlak na silničáře, kteří musí udržovat silnice ve sjízdném stavu.

Silnice v ČR většinou udržuje krajská správa silnic. Ta má velmi podrobný plán každé cestičky ve svém kraji, kde je podrobně popsáno, jak tuto cestu udržovat. Věděli jste například, že silnice by se měla chemicky ošetřovat jen v případě, že napadne na cestu více jak 3 cm? Popravdě řečeno, pokud by se tato norma měla dodržovat, tak by asi výrazně stoupla nehodovost na naších silnicích. Na druhou stranu je dokázáno, že automobil na zimních pneumatikách se daleko lépe ovládá na souvislé vrstvě sněhu, než na břečce nebo sněhové kaši, která vznikne tím, že se komunikace posolí. S tím mají zkušenosti i chodci.

V severských státech se silnice druhé a třetí třídy vůbec chemicky neošetřují. Sníh napadne, maximálně se posype drtí, jezdí se pomaleji a čeká se, až sníh sám roztaje.

V České republice se v silniční meteorologii používá systém Metis 4, který podrobně sleduje jednotlivé komunikace. Možná jste si na některých místech mohli všimnout meteorologických stanic, které opravdu monitorují počasí. Tyto stanice však nejsou Českého hydrometeorologického ústavu, ale je to databáze ŘSD ČR, kteří tyto informace předávají silničářům. Ti tak mají rychlé informace o tom, kde hrozí ledovka či náledí.  Bohužel tyto informace nejsou veřejné, protože aplikaci spravuje soukromá firma, která za tuto činnost chce nemalé peníze.

Autor: TD

frame-scrollup